Tänapäeva kvaliteetdraamasarju saab nende sisulise ja teostusliku taseme tõttu juba filmikunstina hinnata. Seetõttu on ootuspärane neid kohata ka filmifestivalidel. 2017. aasta PÖFF-il linastus saksa krimiseriaali „Babülon-Berliin“ pilootosa, mida tutvustasid sarja autorid Achim von Borries ja Hendrik Handloegten. Kahjuks puudus sarja kolmas stsenarist-režissöör Tom Tykwer, kuid see-eest olid kohal peaosatäitjad Liv Lisa Fries ja Volker Bruch ning üks heliloojaid Kristjan Järvi. Erakordselt hoogne, stiilne ja julge neo-noir-sari tekitas torkiva soovi see lõpuni vaadata. Seda rõõmsam oligi üllatus kolm aastat hiljem leida „Babülon-Berliini“ esimene hooaeg ERR-i Jupiteri portaalist.
Ühtaegu ajastudraama ja thriller „Babülon-Berliin“ põhineb Volker Kutscheri kriminaalromaanidel, mille peategelaseks on Kölnist pärit politseiuurija Gereon Rath. Seriaali tegevus algab 1929. aasta kevadel, mil Rath (Volker Bruch) Berliini kombluspolitsei inspektorina paljastab koos oma kolleegi Bruno Wolteriga (Peter Kurth) pornofilmistuudio, selle tagant tuleb aga päevavalgele ulatuslik väljapressimisafäär. Nüüd tuleb Rathil seista silmitsi Berliini allilmaga. Samal ajal leiab aset rahvusvahelist mõõtu vandenõu, kus vastamisi on Trotski ja Stalini agendid … Juhuslikult tutvub Gereon Charlotte Ritteriga (Liv Lisa Fries), hakkaja tütarlapsega, kes politseiametniku töö varjus kaksikelu elab.
Nii süžeelt kui teostuselt on „Babülon-Berliin“ ehe ja jõuline neo-noir. See on filmivool, mida esindavad nii Polanski „Chinatown“ kui Tarantino „Pulp Fiction“. See suund teeb seda, milleks 1940ndate film noir’i tegijatel võimalus puudus, tuues tabuteemad julgelt ja naturalistlikult välja. Samuti pakub neo-noir teravamat realismi ja vähem tinglikkust. Nii ka „Babülon-Berliin“, mida räiguse poolest võiks kõrvutada TNT telesarjaga „The Alienist“ või Albert ja Allen Hughesi filmiga „Otse põrgust“ (viimaseski tegutses oopiumisõltlasest politseiuurija).
Noir’i maailmas pole keegi see, kellena ta esmapilgul paistab, kõigil on oma tumedad saladused. Nii ka „Babülon-Berliinis“, kus tegelaste saatuste kaudu tuuakse välja 1920ndate Saksamaa valud ja pained – vaesus, kuritegevus, korruptsioon, sõjatraumad ning muud vaimsed ja kehalised piinad. Seda kõike näitab sari väga veenvalt, faabula lõikub ka tegelike ajaloosündmustega (nagu Verine Mai) ja jõuab siitkaudu ühiskonnakriitikani. Selle kõige kujutamisel pole seriaalis kokku hoitud musti toone, ent samas ka veiklevaid vikerkaarevärve kabareede Paabeli näitamisel. Kõrvuti on eufooriline dekadents ja masendus. Weimari vabariik elas ikka veel läbi I maailmasõja kannatusi, mille käes piinleb ka morbiidne uurija Gereon. Kuid samas näeme nn möirgavate kahekümnendate tormiliselt pulbitsevat elu- ja lõbujanu, mille kehastajaks on Charlotte.
Üldiselt on sarja pea- ja kõrvaltegelased pärit otse elust, kuid nende kõrval näeb ka film noir’ilikke tegelastüüpe, nagu näiteks pikantset femme fatale’i Svetlanat (Severija Janušauskaitė). Tegelaste arenguliinid jooksevad paralleelselt ja ladusalt oma kõrgpunktide poole, seriaali struktuur on filmilikult terviklik – hooaja viimases osas leiab lahenduse enamik alul esitatud mõistatustest. Vahepeal hoitakse aga vaatajat kenasti pinges.
Esmalt lummab aga sarja audiovisuaalne teostus, põhjalik ja asjatundlik töö ajastu ning selle vaimu edasiandmisel. Ajaloolise metropoli taaselustamisel on eriefektide vallas tehtud hoolikas töö, millest rääkisid Tallinnas ka sarja autorid. Saksamaa kalleim telesari pakub ajastutäpsust igas detailis – alates juba UFA stuudio stiilis algustiitritest. Leidub muidki vahvaid viiteid omaaegsele kultuurielule, muu hulgas näeme Marlene Dietrichi tõusutee algust. 1920ndatel aset leidvas „Babülon-Berliinis“ võib näha ka autorite kummardust film noir’i suurima eelkäija – Saksa ekspressionistliku filmi suunas, nii ajastu enda kui tolle iseloomuliku temaatika kajastamisel.
Kellele võib soovitada „Babülon-Berliini“? Ennekõike on see maiuspala noir’i mõrušokolaadi nautijatele, ent kindlasti ka ajaloohuvilistele ja samas kõigile hea draama austajatele. Nüüd jääbki üle põnevusega oodata sarja uusi osasid ja loota, et saksa filmitegijatel on jätkunud vunki järgnevate hooaegade tarvis.
Autor: Andres Mesikepp
“Babülon-Berliin“ (Babylon Berlin, 2017-…)
Riik: Saksamaa
Kestus: 45min (episood)
Sarja autorid: Henk Handloegten, Tom Tykwer, Achim von Borries
Osades: Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Leonie Benesch