Vaesed rikkad, rikkad vaesed, kurat küll!
Vaesed rikkad, rikkad vaesed, on asi hull!
(sõnad Jaagup Kreemi laulust „Rikkad vaesed“)

Ruben Östlundi kirjutatud ja lavastatud film „Kurbuse kolmnurk“ („Triangle of Sadness“) naerutab, lohutab, ajab ihukarvad püsti ning on ühiskondlikel teemadel kõnekas film.

„Kurbuse kolmnurk“ räägib loo peamiselt kahest inimesest – mehest ja naisest, kelle suhte praod hakkavad suurenema, kui nad satuvad koos grupi omasugustega kruiisile. Carl on algaja modell, kes proovib ambitsioonikalt pürgida parimate sekka. Ta usub enda võimekusse, ent tunneb end siiski olevat kehvema kui teised. Carliga saavad hõlpsasti samastuda noored, kes tahavad samuti meeleheitlikult endast jälge maha jätta. Need, kes võrdlevad end pidevalt teistega ja tunnevad täitmatut tungi saada parimaks. Carli jaoks on esimene samm sellel teekonnal kaotada oma kulmukortsutus (niinimetatud kurbuse kolmnurk) ning õppida taluma kriitikat.

Tema tüdruksõber Yaya on juba tunnustatud jõukas modell. Modellindusmaailm pole kerge, see nõuab pidevat tegutsemist ning oma välise ilu säilitamist – see on Yayale tähtsam kui tema sisemine olemus. Yaya ja Carli koosolemine tundub samuti olevat lihtsalt tööriist oma kaunite imagote esitlemiseks. Maailm, milles need noored inimesed elavad – kui seda saab elamiseks nimetada –, on võlts, karm ja ebaõiglane. Vaatajatena tunneme selle meid päriselus ümbritseva tõttu ära. Sellisesse tähelepanu- ning võimuahnesse maailma on sotsiaalmeedia avarustes ning kapitalistlikus süsteemis kerge ära eksida, mistõttu tundub ainus viis võidelda ja oma kohta säilitada lihtsalt kõigega kaasa minnes. Carli ja Yaya võimupositsioonid ning senistel eelistel põhinevad harjumused pannakse proovile tasuta saadud kruiisireisil, kus ükski kliendi soov pole täitmatu, kinnistamaks ideed ühiskonnas eksisteerivast hierarhiast.

Kruiisilaeva traagilise hävimise tõttu on igaüks aga sunnitud tegutsema enda eest. Tänu laeval madalal positsioonil töötavale koristajale Abigailile jõutakse kummipaadil saarekesele. Luksus ja eelised kaovad seal silmapilkselt. See on päriselu ja siin jäävad ellu vaid tugevad ning taibukad. Kampa pääsenuid hakkab juhtima ennist tähtsusetuna tundunud tavatöötaja ning lihtsalt ilus või rikas olemisest pole sel saarel enam mingit abi. Nõnda juhtubki, et Yaya on sunnitud endale otsa vaadates nägema ka muud kui ilusat näolapikest ning Carli ihaldatud tunnustus hakkab talle kiirelt kätte maksma.

Kummastavalt eripärase loo seest tuleb esile ka nii-öelda üldise suure pildi kajastamine, mille toonitamiseks on Östlund kasutanud tumedat huumorit, pilgates rikkuritest hellikuid ning ülistades tavalist töörahvast, kes meie igapäevaelus märkamatuks jäädes siiski asendamatuid rolle kannavad. Paralleele annab tõmmata ka filmimaailmaga, kus kuulsad näitlejad oleksid eikeegid, kui poleks suurt ja töökat filmimeeskonda, kes tegelikult võimaldavad neil ekraanidel särada.

Just sellesama kontrastiga, mis tekib eri klassist inimeste säramise ja meeleheite kõrvutamisega, suudab film vaatajat mõtlema panna, andes võimaluse aeg-ajalt peituda ning siis jälle pilatud saada. Harukordselt huvitav, veidi võigas, ent vajalik pilguheit nii rikaste kui vaeste eluväärtustesse.

Autor: Nora Tuisk


“Kurbuse kolmnurk“ (2021)
Riik: Rootsi, Prantsusmaa, Suurbritannia, Germany, Türgi, Greece, UK, Saksamaa, Kreeka
Kestus: 2h 27min

Režissöör: Ruben Östlund
Stenarist: Ruben Östlund
Operaator: Fredrik Wenzel
Monteerija: Mikel Cee Karlsson, Ruben Östlund
Osades: Thobias Thorwid, Harris Dickinson, Charlbi Dean, Charlbi Dean Kriek, Woody Harrelson

Nora Tuisk Arvustus ,